15 februar, 2023

5 gode råd til at forebygge paradontose

Paradontose kaldes også de tandløses sygdom og er en folkesygdom i Danmark, som rammer en større del af den danske befolkning.

Sygdommen kommer som følge af ubehandlet tandkødsbetændelse og har fået sit navn, fordi tænderne i værste tilfælde kan falde ud, hvis paradontose ikke bliver behandlet.

Hos Tandlægerne i Skibby er vi eksperter i at behandle paradontose, men faktisk vil vi hellere have, at sygdommen slet ikke rammer dig. Derfor har vi fundet 5 gode råd til forebyggelse af paradontose, som du kan læse mere om her i blogindlægget.

1) Børst dine tænder grundigt og udskift jævnligt din tandbørste

Grundig tandbørstning er alfa og omega, når det kommer til at passe på dine tænder. Det er også den mest effektive måde at forebygge paradontose på.

Hvis du børster dem i mindst to minutter to gange om dagen, er du med til at forebygge paradontose. Det er især vigtigt at børste dine tænder grundigt om aftenen, så bakterier og plak ikke får gode arbejdsbetingelser i løbet af natten.

Hvad færre måske tænker over er, at din tandbørste skal være af god kvalitet og ikke nedslidt. Det gælder både elektroniske og normale tandbørster.

2) Spis sundt og varieret – og undgå for meget sukker

Sukker er en stor synder, når det kommer til tandkødsbetændelse, der kan give paradontose.

Hvis du spiser sundt og varieret og undgår for meget slik, sodavand og juice, kan du forebygge paradontose.

Sukker er med til at skabe syre, der kan beskadige tænderne, som kan danne både huller og betændelse – og i værste tilfælde paradentose.

3) Få regelmæssige tandeftersyn

Mange prioriterer ikke at gå til tandlægen og kan have gode grunde til ikke at gøre det. Måske føler du, at dine tænder har det fint. Måske synes du, det er for dyrt. Det kan også være, at du lider af tandlægeskræk i et større eller mindre omfang.

Det er alle gode grunde, men hvis du vil holde paradontose og andre tandskader og -sygdomme på afstand, er det vigtigt at få regelmæssige tandeftersyn. Det behøver ikke at være oftere end en gang om året.

I det lange løb vil det også være en økonomisk gevinst for dig, da du kan forebygge behandlinger, der vil koste mange penge.

4) Undgå rygning

Rygning øger chancen for at udvikle paradontose, og en behandling vil ligeledes have nedsat effekt for rygere. Derfor er der, udover de helbredsmæssige årsager, her endnu en god grund til at stoppe med at ryge.

Vi er en tandlæge i Skibby, der altid møder dig som patient, hvor du er uanset din livsstil. Kom derfor endelig forbi til et tandeftersyn, så vi kan lægge en plan for at holde dine tænder sunde.

5) Brug tandtråd og tandpasta med fluor

Det er bevist, at tandpasta med fluorid styrker dine tænder og beskytter mod tandsygdomme som paradontose.

Fluor optages i tænderne og bliver en del af tandemaljen, som gør tænderne stærkere mod syre. Derfor er det vigtigt at bruge tandpasta med fluor.

Ved at bruge tandtråd kan du fjerne bakterier og madrester fra steder, hvor tandbørsten ikke kan nå. Derudover giver tandtråd også en bedre ånde.

Vi er din tandlæge i Skibby

Paradontose kan være svært at opdage, men starter med tandkødsbetændelse. Du kan holde øje med symptomer som blødende tandkød, overfølsomme tænder og dårlig ånde.

Mistænker du, at du kan have paradontose eller andre tandskader, står vi altid klar til at hjælpe dig. Vi er en tandlæge i Skibby, der behandler med stor faglighed og altid i trygge rammer.

Vores tilgang afhænger af skadernes omfang, men ofte består vores behandling af paradontose af rensning af tandkødslommerne og tændernes rodoverflade.

Har du brug for at komme forbi til et tandtjek? Kontakt os endelig. Så finder vi en tid til dig i kalenderen.

Ofte stillede spørgsmål om paradontose

Hvad er paradontose?
Paradontose er en tandsygdom, hvor tænderne løsner sig og i værste tilfælde falder ud. Sygdommen starter som tandkødsbetændelse.

Hvad er symptomerne på paradontose?
Blødende tandkød og følsomme tænder kan være symptomer på tandkødsbetændelse, der kan videreudvikle sig til paradontose.

Hvordan kan jeg forebygge paradontose?
Hvis du sørger for at børste dine tænder grundigt to gange om dagen, går regelmæssigt til tandlægen og minimerer dit sukkerindtag, er du med til at forebygge paradontose.